مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه خیمه دل سوختگان با کربلایی مهدی زراعتی-شاعر و ذاکر اهل البیت (ع)

مهدی زراعتی-متولد ۱۳۵۸٫۴٫۲۴-ساکن ساری -گروه خونی o+

 


 

*خیمه دل سوختگان: لطفا برای شروع‌، بیوگرافی مختصری از خودتان بگویید؟

مهدی زراعتی-متولد ۱۳۵۸٫۴٫۲۴-ساکن ساری -گروه خونی o+

 

*خیمه دل سوختگان: از سوابق کاریتان بیشتر بفرمایید؟آیا شغل شما مداحی و ستاسیشگری اهل البیت (ع) هست؟

کارم ستایشگری اهل بیت علیه السلام است ولی این شغلم نیست.

 

*خیمه دل سوختگان: علت اینکه تصمیم گرفته‌اید، گذران معیشت شما از راه ستایشگری نباشد چیست؟

راز پیشرفت و تعالی  هر نفر در حرفه اش این است که تمام توان خود را در آن حرفه بکار ببندد من معتقدم یک ستایشگر اهل بیت علیه السلام نیز باید همین گونه باشد و از همه وقت و توانش برای اهل بیت علیه السلام مایه بگذارد.(هر که از سر ، مایه دارد      بهترین سرمایه دارد)

 

*خیمه دل سوختگان: تحصیلات خود را تا کجا ادامه داده‌اید؟

بنده دیپلم برق هستم  و در صدد این هستم که تحصیلات آکادمیک خود را ادامه دهم.( البته ناگفته نماند که دانشجوی دکترای معرفت امام حسین علیه السلام هستم.)

 

*خیمه دل سوختگان: آیا اهل ورزش نیز هستید؟

بله  اهل ورزش هستم ولی نه بطور جدی ومستمر

 

*خیمه دل سوختگان: خوب جناب آقای زراعتی از شروع مداحیتان بفرمائید؟

صدای من از کودکی باعث شد که مورد تشویق قرار بگیرم و در  این دستگاه عظیم سید الشهدا و اهل بیت علیه السلام نوکری کنم. شروع مداحیم را مدیون برادر بزرگترم هستم  که اولین بار با خرید نوار های نوحه  سرایی  مشوق اصلی من در این راه بود.البته دعای خیر پدر و مادرم  چیزی که همیشه بدرقه راه من است.

 

*خیمه دل سوختگان: اشخاصی که به گردن شما حق استادی دارند چه کسانی میباشند؟استاد شما در مداحی و همچنین آهنگ سازی اشعار اهل البیت (ع) چه کسانی بودند؟آیا خودجوش رشد کرده اید؟

مداحی را از نوجوانی زیر نظر استاد خیری به طور جدی شروع کردم و رفته رفته با اساتید دیگر آشنا شدم از جمله حاج محمود تولایی که با تشویق و ترغیب ایشان نتنها در مداحی بلکه کم کم در سرودن  اشعار آئینی پیشرفت کرده ام.

 

*خیمه دل سوختگان: برای مادحینی وشعرایی که میخواهند همانند شما مقبول حضرت سیدالشهدا(ع) باشند چه توصیه ای دارید؟

توصیه ی این کمترین این است همین که در وادی سید الشهدا و حضرات معصومین علیه السلام قدم بر می دارند  با هر سطح مداحی یا شعر مقبول حضرت واقع شده اند لذا باید توجه داشت که همه مشوق نیستند عده ای هم  دلسرد کننده اند لذا هیچ گاه در این وادی نا امید نشده و تلاش مستمر داشته باشند همین که ارباب قابلشان دانسته جای امید واری ودلگرمی هست ولی بس نیست باید  خرج حسین علیه السلام شد.

 

003 مصاحبه خیمه دل سوختگان با کربلایی مهدی زراعتی شاعر و ذاکر اهل البیت (ع)

 

*خیمه دل سوختگان: چه کتابها و مقاتلی را برای شعر سازی و آهنگ سازی برای دوره تخصصی مداحی پیشنهاد میکنید؟آیا کتبهای آموزشی در این زمینه هم موجود میباشد؟

کتب معتبر که مشخص است ولی تامل در مقاتل و ریز بینی در آن و استخراج صحیح مطالب همراه با هنر پردازش موضوع چه در مداحی و چه در شعر نکته مهمی است.

*خیمه دل سوختگان: در حال حاضر با چه مادحینی در زمینه آهنگ سازی و سرودن اشعار همکاری دارید واشعار آنها را تامین می نمایید؟

من مداح و شاعر  خود حضرات معصومین علیه السلام هستم ولی گاها با دوستانی که قدرت اداء کردن حق مطلب اشعار را در مجالس دارند مراوده اشعار و مطالب داریم

*خیمه دل سوختگان: آهنگ های اشعار برای خودتان هست؟یا از کسانی دیگر کمک میگیرید؟لطفا نام ببرید؟

اعتقاد من این است که  یک خواننده ای  که در وادی اعتقادات دینی و مذهبی نیست برای جذب مخاطب خود از خود شعر گرفته تا آهنگ ساز ی ونحوه اجراء گاهی هفته ها زحمت میکشد که کار همه جانبه نوع وجذاب باشد چرا امثال منی که برچسب نوکری اهل بیت علیه السلام به ما خورده خودمان را خرج نکنیم و به زحمت نیندازیم چرا این زحمت را رحمت نمی دانیم بنده سعی می کنم هم آهنگ اشعارم نو باشد و هم مضمون اشعارم تازه باشد گاهی برای یک سبک شاید هفته ها وقت گذاشته ام تا تاثیر گذاری آن را در مستمع شاهد باشم.

*خیمه دل سوختگان: اشعار که شما می سرایید در زمینه اشعار سینه زنی (با ملودی) میباشد یا غزل و قصیده و … هم  می سرایید؟

سعی کرده ام در حدالامکان هم در زمینه اشعار سبکی  هم در زمینه اشعار کلاسیک فعالیت کنم کار سختی است ولی شدنیست .

*خیمه دل سوختگان: بهترین دوستان شما در مداحی چه کسانی هستند و با چه مداحانی رفاقت دارید؟

علی فرخی  کسی که مثل برادرم با من است و دوستانم در مداحی زیادند نام بعضی از آنها را من باب ادب می برم (عباس طهماسب پور – رضا بذری – مهدی مختاری – مهدی اکبری – مجتبی رمضانی- سید مجید بنی فاطمه – سید محمد جوادی – حمید علیمی و الی ما شا الله)

*خیمه دل سوختگان: با این دوستان چگونه آشنا شده اید و رفاقت آغاز کردید؟

آنان که در وادی سید الشهدا هستند محل آشنایشان هیئت هاست  جانم به فدای روضه های ارباب

*خیمه دل سوختگان: آیا برای خودتان تشکیل زندگی داده اید وهمسر دارید؟

متاهل هستم و در سال ۱۳۸۵ از دنیای مجردی خداحافظی کرده ام و در کنار همسر و دختر  دو ساله ام زیر سایه اهل بیت علیه السلام احساس خوشبختیمی کنم.

*خیمه دل سوختگان: شما چندتا برادر دارید؟و آیا برادران شما از مداحان و دل سوختگان اهل البیت میباشند؟

چهار برادر  دارم  دو نفرشان که از من بزرگتر هستند مداحی می کنند ولی نه به صورت حرفه ای

*خیمه دل سوختگان: الان بعضی مداح­ها به خصوص اشعار نوحه را خودشان می­گویند و از اشعار شاعران آئینی کلاسیک کم‌تر استفاده می‌کنند. این مسئله آسیبی برای شعر و شاعری در مداحی ایجاد نمی‌کند؟ اگر خود مداح شعرهایش را بگوید، امکان دارد سطح شعر را پایین بیاورد?

به نظر من مداح چون خودش در بطن روضه هاست ذهنش فعال تر و پویا تر است البته باید توجه داشت وقت گذاشتن برای سرودن اشعار خیلی مهم است و هر شعری که مفید باشد باید خوانده شود حالا چه از دیگران و چه از خود مداح

*خیمه دل سوختگان: جناب آقای زراعتی در صورتیکه صحبت خاصی دارید نیز بفرمایید؟

بنا به فرمایش مقام معظم رهبری  که می فرمایند مداح یک معلم است تلنگری است هم به مداحان و هم به شاعران که وظیفه سنگینی به عهده  آنهاست در هر هیئت مذهبی که وقت صد ها نفر گرفته می شود چه مطالبی از جانب مداح ارئه می شود مطالبی که عمده آنها به اشعار شاعر بر می گردد این دو طیف که تریبون تبلیغاتی اهل بیت علیه السلام هستند چقدر توانسته اند تاثیر گذار باشند واهل بیت علیه السلام را در زندگی مردم ساری و جاری نمایند.

*خیمه دل سوختگان: در  پایان اگر نصیحت و پندی برای مادحین جوان و  نوپا دارید بفرمایید؟

در حد نصیحت نیستم وصیت می کنم که حتما دوستان نزد استاد زانو زده و پله پله قدم بر دارند. مداحی فقط صدای خوب نیست ادب و معرفت مداحی سر لوحه ی کار است که باید آموخت کسی که بناست  راه اهل بیت علیه السلام را به دیگران نشان دهد فاجعه است اگر  خودش بی راهه رفته باشد . اگر فقط  کمی فکر کنیم که رهبر مان در قبال اهل بیت علیه السلام از ما انتظار ویژه دارند یعنی چه ؟؟؟ متوجه جایگاه و موقعیت خودمان می شویم وخیلی بیشتر از این ها زمینه ساز فرج امام عصر عج می گردیم.

در خاتمه از شما اهالی خیمه دلسوخته گان تشکر ویژه می نمایم.

واسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.