مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مرزبندی «نرمش قهرمانانه» با «سازش ذلیلانه» در صلح امام حسن(ع)

چهل و یکمین مقاله شفاهی حسن رحیم‌پور ازغدی به مناسبت میلاد مبارک امام حسن مجتبی(ع) به مفهوم‌شناسی «نرمش قهرمانانه» امام حسن(ع)‌‌ و تفاوت آن با «سازش ذلیلانه» اختصاص یافته است.


 

 چهل و یکمین مقاله شفاهی حسن رحیم‌پور ازغدی به مناسبت میلاد مبارک امام حسن مجتبی(ع) به مفهوم‌شناسی «نرمش قهرمانانه» امام حسن(ع)‌‌ و تفاوت آن با «سازش ذلیلانه» اختصاص یافته است. در این گفتار به برخی تاکتیک‌های سیاسی توأم با تقوای الهی امام حسن‌بن‌علی(ع) اشاره می‌شود که چگونه یک «شکست قطعی نظامی» را تبدیل به یک «پیروزی بزرگ سیاسی و عقیدتی» کرده و اسلام قلابی و اموی را در یک بن‌بست افشاگر تاریخی قرار داد. این شماره از هفته‌نامه صوتی «طرحی برای فردا» به مقولاتی از این دست پرداخته است.

1-امام حسن(ع) با چه تحلیل انتقادی، اوضاع پس از پیامبر(ص) را تشریح کردند؟ و چگونه «جبهه اموی معاویه» را از جریان «خلفاء صدر اسلام»، تفکیک و هریک را جداگانه مورد بحث قرار دادند؟

2-چرا ادبیات امام حسن(ع) حتی هنگام قرارداد صلح، صریح و تند علیه معاویه بود و نه تنها حاکمیت او را نامشروع خواندند بلکه آلودگی خاندان او را نیز به رُخ کشیدند؟

3-چرا امام حسن فرمودند علی‌رغم همه انتقادها با ابوبکر و عمر، در گیر نشدیم ولی با معاویه و بنی‌امیه می‌جنگیم؟

4-برخورد امام حسن(ع) با آنانکه بیعت نکردند چه بود؟ و چرا بیعت مردم با امام حسن(ع) از بیعت‌شان با امام علی(ع) هم گرم‌تر و پرشورتر بود؟‌ چرا بیعت‌ها به عمل که می رسید سست بود؟

5-علی‌رغم آنکه اصحاب پیامبر(ص) از بدریون تا دیگران در کنار امام علی(ع) وامام حسن(ع) بودند چگونه اسلام بَدَلی، بخش‌های وسیعی از مردم را به عملاً تردید انداخت، ترساند و یا وسوسه کرد؟

6-سخنرانی امام حسن(ع) پس از شهادت امام علی(ع) (21 رمضان) و سپس نخستین سخنرانی ایشان پس از بیعت مردم و آغاز حاکمیت، چه مفاهیمی را هدف گرفته بود و چرا؟

7-امام حسن(ع) چه توصیفی از حزب‌الله و «مرجعیت معرفتی و سیاسی» خود و چه ادله‌ای را برای روش خود ارائه فرمود؟

8-امام حسن(ع)، چرا حکومت و بیعت مردم را پذیرفت؟ و چرا بلافاصله جنگ را آغاز نکرد؟ و چرا حاکمیت معاویه را مشروع ندانست؟ و سپس چرا از جنگ قدرت، کنار کشید؟

9-چرا مردم حاضر نشدند هزینة عزت خود را بپردازند و تن به اسارت دادند؟ و امام حسن(ع) چگونه این وضع را پیش‌بینی کرده بود؟

10-چرا امام حسن (ع) پس از صلح فرمودند اگر مجاهدینی می‌بودند، طولانی‌ترین و سخت‌ترین جنگ‌ها را با معاویه در می‌انداختم و او هرگز شایسته حکومت بر مردم نیست؟

11-ائتلاف عملی «باند فاسد معاویه» و «گروه تروریست خوارج» علیه امام حسن(ع) چگونه، عمل کرد؟

12-شبکه ضد جاسوسی و جنگ روانی جبهه امام حسن(ع)، تیم‌های جاسوسی و شایعه‌پراکنی معاویه را در پشت جبهه امام حسن(ع) چگونه یک به یک متلاشی می‌کردند؟

13-وعده‌های معاویه،‌ کدام انقلابیون سابقه‌دار اما خسته و کدام سرداران قدیم را به طمع مقام و پول و زن از صف امام حسن(ع) خارج کرد و چرا؟

14-امام حسن(ع)، با پذیرش قرارداد صلح، پنج ضربه اساسی به پیکر معاویه وارد کرد و جبهة حق را از هفت دام و مهلکه قطعی رهایی بخشید اما چرا همچنان کسانی جوهره انقلابی آن معاهده را در نیافته و همچنان راحت‌طلبی و تسلیم ‌طلبی خود را توجیه می‌کنند؟

15-اگر صلح با معاویه،‌ «سازش ذلیلانه» نه «نرمش قهرمانانه» بود، چرا فشارها و تهمت‌ها و دستگیری‌ها ادامه یافت و عاقبت با همدستی معاویه و خوارج، امام حسن(ع) ترور شده و به شهادت رسیدند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.